Excursies en het dagelijks leven - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Heleen Krabbendam - WaarBenJij.nu Excursies en het dagelijks leven - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Heleen Krabbendam - WaarBenJij.nu

Excursies en het dagelijks leven

Blijf op de hoogte en volg Heleen

24 Maart 2013 | Marokko, Rabat

In dit verslag wil ik het hebben over een paar dingen die jullie lezers zich misschien afvragen: Hoe is het om te leven in een Marokkaans gezin en hoe zien de lessen eruit op het NIMAR (= Nederlands Instituut in MARokko).
Verder hebben we als groep de laatste twee weken organisaties bezocht waar ik ook graag wat meer over wil vertellen: FOO (Fondation Orient Occident) en het kantoor van de UNHCR hier in Rabat.

Gastgezin
Eigenlijk vind ik het leven in een gastgezin nog niet heel veel verschillen van het leven gewoon thuis in Nederland. Met het enige verschil dat als ik hier vraag om te helpen dat niet nodig is.
Het eten blijft wennen. Sinds dat ik hier ben (nu 7 weken) heb ik al last van m’n maag, of beter gezegd: m’n darmen. Misschien dat het toch nog op gaat houden voordat ik weer in Nederland ben, want het is om gek van te worden.
In het gastgezin heb ik een eigen kamer, helaas is echter de internetverbinding niet om over naar huis te schrijven. Daarom zit ik altijd een soort van buiten, maar wel overdekt.
Een omschrijving van de familie kan natuurlijk ook niet ontbreken. Allereerst heb je mama Karima. Zij is bijna altijd thuis en zit vaak tv te kijken en dan vooral soaps. De soaps die hier op tv zijn, zijn vooral nagesynchroniseerde Turkse en Mexicaanse soaps. Mama Karima maakt verschrikkelijk lekker eten. Het is elke avond weer een verrassing wat er op tafel komt te staan. Vooral de harira (soep) en couscous (op vrijdag) zijn verschrikkelijk lekker. Verder papa Mohamed, die me af en toe helpt met de luisteropdrachten van luistervaardigheid op het NIMAR. Het gezin bestaat verder nog uit 3 kinderen: Siham, Saad en Zoubida. Zoubida mag aankomende zomer waarschijnlijk meedoen aan de wereldkampioenschappen kayak onder 19 jaar in Canada.
Hier wonen behalve ik als Nederlandse, ook nog twee Amerikaanse meisjes. Mary uit Washington D.C. en Julie uit Texas.

NIMAR
Op het NIMAR heb ik elke dag les. Mijn rooster ziet er als volgt uit:
Maandag:
11-13: leesvaardigheid non fictie, tijdens deze les lezen we verscheidene teksten uit tijdschriften bijvoorbeeld. We hebben nu een tekst gehad over horoscopen, over prijsstijgingen in Marokko en nu zijn we bezig met een tekst over mobiele telefoons en hoe dat afleidt.
Dinsdag:
14-16: Marokkaans: We leren hier veel grammatica, maar ook standaardzinnetjes. Of over jezelf praten, hoe oud je bent, waar je woont.
Woensdag:
11-13: Schrijfvaardigheid, dit is mijn favoriete vak. Langzaamaan leren we steeds meer te schrijven. Van een zin, tot een alinea, tot een hele tekst. Eerste moesten we schrijven over waar we nu zijn, vervolgens over ons dagprogramma. Wat we de aankomende tijd gaan doen, geen idee.
14-16: Culturele activiteiten of Interculturele Competencies. De culturele activiteiten kunnen erg verschillen. We zijn bijvoorbeeld naar Fondation Orient-Occident geweest, maar we hebben ook een workshop kalligrafie gehad. Zeer waarschijnlijk gaan we ook nog een bezoek brengen aan een weeshuis en een workshop orientaalse dans volgen.
Bij Interculturele competenties praten we met 3 of 4 Marokkaanse studenten over culturele verschillen of over identiteit.
Donderdag:
9-11: Spreekvaardigheid. Samen met luistervaardigheid vind ik spreekvaardigheid het moeilijkste. De afgelopen weken hebben we vooral gepraat over onszelf, over Marokko en Nederland en over onze lesvrije week. Voor aankomende donderdag mogen we een eigen onderwerp bedenken. Moeilijk, want ik weet echt niet waar ik over moet gaan praten.
Vrijdag:
9-11: General Culture. Voor dit vak moeten we elke week een essay inleveren van 1 pagina naar aanleiding van een tekst die door de docent is verspreid. Op de dag van de les komt er altijd iemand praten die meer over het onderwerp van de tekst afweet.
11-13 Luistervaardigheid, hierbij krijgen we altijd een fragment toegestuurd van Choumissa (onze docent) over een onderwerp dat nog niet zo lang geleden in de actualiteit was. Nu zijn we bijvoorbeeld bezig met een tekst over internationale vrouwendag.
14-16 Marokkaans en we sluiten de week af met nogmaals Marokkaans.

FOO
Op woensdag 13 maart hebben we een bezoek gebracht aan Fondation Orient-Occident in de wijk Yacoub el-Mansour. Deze organisatie zorgt bijvoorbeeld bijlessen voor migranten uit de Sub-Sahara. Ook volgen hier hele kleine kinderen les. Maar er worden ook naailessen gegeven aan vrouwen uit de Sub-Sahara en de kleding die ze maken worden dan verscheept naar bijvoorbeeld België. Als je meer over FOO wilt weten: http://fondation.orient-occident.org/index.php?lang=fr

UNHCR
Op vrijdag 22 maart hebben we een bezoek gebracht aan de UNHCR in Rabat. We kregen een lezing van Yvan Loehle, een Zwitser, die inmiddels 16 maanden in Rabat woont en werkt. Hij vertelde vooral over de verschillende begrippen: Migrant, Vluchteling en Asielzoeker. Verder noemde hij heel veel getalletjes over het aantal vluchtelingen in onder andere Marokko. http://www.unhcr.org.ma/ voor meer informatie over de UNHCR in Marokko.

Om toch nog even over m’n leuke uitstapjes te praten: Ik ben gisteren in de Megamall wezen bowlen met Judith. Ik heb gewonnen… maar hoe.. met 96-95. Daarna zijn we in een sushi restaurant wat wezen eten. Gelukkig waren we binnen op het moment dat het heel erg hard ging regenen. Daarna zijn we nog even door de medina gelopen en waren we bijna bij de Oudayas toen het natuurlijk toch weer heel erg hard begon te regen en we er middenin zaten.

Tot de volgende!!

Xx
Heleen

  • 26 Maart 2013 - 19:43

    Carola:

    Ha, je mag thuis zelfs ongevraagd helpen, misschien mag dat bij je gastgezin ook wel!!
    Verder leuk om alles weer te lezen! Ben nu al weer benieuwd naar je volgende verslag!
    Liefs, mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Heleen

Actief sinds 13 Juni 2012
Verslag gelezen: 587
Totaal aantal bezoekers 16233

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 30 Juni 2013

4.5 maand naar school in Marokko

23 Juli 2012 - 18 Augustus 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: