Van de Sahara tot de besneeuwde bergen - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Heleen Krabbendam - WaarBenJij.nu Van de Sahara tot de besneeuwde bergen - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Heleen Krabbendam - WaarBenJij.nu

Van de Sahara tot de besneeuwde bergen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

05 Maart 2013 | Marokko, Rabat

Heey allemaal,

De schoolweek ging zoals altijd gewoon z'n gangetje. Maar afgelopen weekend ben ik met Sharifa en haar gastzusje Saousanne meegeweest met een excursie naar Merzouga. Eigenlijk was het niet alleen Merzouga, maar ook Ait Benhaddou, Gorges de Dadès en Gorges de Todra.
Op vrijdag namen we om 17.45 de trein naar Marrakesh, waar we 4.5 uur later aan hoopten te komen, maar een treinreis zou een treinreis niet zijn als er ook iets van vertraging bij kwam kijken.

Uiteindelijk kwamen we vrij laat aan in Marrakesh en toen namen we gauw een taxi naar onze slaapplaats voor de nacht. Die was eigenlijk niet om over naar huis te schrijven, maar in elk geval beter dan het hostel waar we tijdens het teambulidingsweekend in hebben geslapen.
De volgende ochtend werden we al vroeg opgehaald door chauffeur Mohammed. Na eerst naar de ontmoetingsplek op de Jemaa el Fna te zijn gereden vertrokken we dan echt. Op weg door de Hoge Atlas moesten we eerst over een pas die hoge is dan 1900 meter. Af en toe zat m'n hart echt boven in m'n keel.. de rijkunsten van de chauffeur waren nou niet echt om over haar huis te schrijven.

Na een paar uur kwamen we aan bij Aït Ben Haddou. Misschien bij sommige van de lezers bekend als een van de opnameplaatsen van de films Gladiator en Babel. Van Gladiator kon ik het niet goed voor me zien, maar van Babel wel. De gids die ons daar heeft rondgeleid wilde maar liefst 20 dirham hebben voor zijn verleende diensten. Beetje veel vond ik dat eigenlijk.

Na de lunch reden we verder naar Ouarzazate waar we even pauzeerden om een foto te maken van de Kasbah. Daarna reden we in een stuk door naar het hotel, waar ik de meest waterige soep ooit heb gekregen bij het avondeten.

De volgende ochtend vertrokken we weer vroeg om als eerste weer te stoppen bij de vallée de Todra, waar we een rondleiding kregen van een gids die "gebrekkig Engels spreekt maar fluent is in het Berbers" zoals hij zelf zei. Natuurlijk kon een bezoek aan een tapijtenverkoper niet ontbreken en na een kopje thee te hebben gedronken reden we weer door. Eerst naar het restaurant om onze bestelling door te geven en vervolgens naar de Gorges de Todra. Na een kort gesprek met een Nederlands echtpaar werden Sharifa en ik teruggeroepen naar het busje, want we moesten wel weer op tijd zijn in het restaurant.

Vervolgens zijn we via een fossielenwinkel doorgereden naar Merzouga, waar de kamelen al voor ons klaar lagen. Sharifa en ik waren als eerste naar de kamelen gelopen, met als gevolg dat mijn kameel helemaal vooraan kwam te lopen. Op een gegeven moment voelde ik dat m'n been toch wel erg koud werd en jawel hoor.. mijn kameel die de waterdrager was van het stel had wat jerrycans bij zich die aan het lekken waren. Dus de kamelendrijver? gewaarschuwd en toen moest die kameel weer bukken.. Dat vond ik eigenlijk niet zo'n pretje.. En toen weer opgestaan. Toen we bijna bij de tenten waren stopte de hele rij, en toen had mijn kameel echt geen zin meer en ging hij er weer bij liggen. Na nog een paar minuten door te hebben gelopen kwamen we bij de tenten waar we in zouden slapen. Sharifa en ik deelden onze tent met 3 Zuid-Koreaanse meisjes, waaronder Seoyoon. Toen de tenten waren verdeeld zijn we nog een gigantische heuvel opgelopen.. Wist niet dat dat zo zwaar was om in zand te lopen. Na uiteindelijk m'n schoenen te hebben uitgedaan en zigzaggend omhoog te zijn gaan lopen kwam ik natuurlijk net na de zonsondergang op de top aan. Na toch even naar het uitzicht te hebben staan kijken ben ik weer naar beneden gelopen (gerend).
Na een heerlijke Tajine ben ik gaan slapen, want we moesten de volgende ochtend tussen 6 en 7 weer op de kamelen zitten.

De volgende ochtend werden we om 6.30 gewekt. Heerlijk vroeg dus. Na even naar de prachtige zonsopkomst te hebben gekeken, ietwat bewolkt, werden we weer op de kamelen gezet. Na zo'n 3 kwartier kwamen we aan bij ons ontbijt. Een halfuur later zaten we weer in het minibusje, want we moesten natuurlijk nog zo'n 10 uur rijden.

We waren goed op weg toen we opeens niet meer verder konden. De weg was onbegaanbaar, doordat er een hele rivier niet meer onder de brug doorstroomde maar eroverheen. Omrijden dus. En niet alleen die brug was overspoeld met water, denk dat we wel zo'n 25 keer door het water hebben moeten rijden.

Toen we de Hoge Atlas naderden zagen we dat het die nacht niet alleen ongelooflijk hard had geregend, maar op hoger gelegen terrein had het ook gesneeuwd. Kan je je dat voorstellen? Ben je 's ochtends nog in de Sahara, rijd je een paar uur later door de besneeuwde bergen. De chauffeur had z'n voet nog steeds flink op het gaspedaal, wat ons uiteindelijk rond 20.00 op het station bracht.

Na nog een flinke treinreis, die om 21.00 begon vanuit Marrakesh, kwamen we rond 1.50 in de nacht aan het op station van Rabat.

Het einde van een vermoeiende, maar ongelooflijke geweldige excursie!

xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Heleen

Actief sinds 13 Juni 2012
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 16250

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 30 Juni 2013

4.5 maand naar school in Marokko

23 Juli 2012 - 18 Augustus 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: