De eerste dagen - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Heleen Krabbendam - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Heleen Krabbendam - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Heleen Krabbendam

Blijf op de hoogte en volg Heleen

07 Februari 2013 | Marokko, Rabat

Hey allemaal,

Inmiddels is het alweer donderdag en is het al bijna een week geleden dat ik hier ben aangekomen. Zondag heb ik een dagje helemaal niks gedaan en kennisgemaakt met een Marokkaanse lunch. En natuurlijk alle overige maaltijden, maar hier in Marokko is de lunch de belangrijkste maaltijd van de dag.
Maandag begon om 9 uur de introductiedag op school. We hebben kennisgemaakt met elkaar en Choumissa (de onderwijscoördinator en docent Arabisch) heette ons welkom en heeft ons wat meer uitgelegd over het programma van komende maanden. We kregen ook een rondleiding door het gebouw (foto's volgen nog) en na de niveautest Marokkaans kregen we een heerlijke lunch (couscous). V
Vervolgens zijn we met z'n allen door de medina gelopen en hebben we daar een kopje thee gedronken. Vervolgens zijn we naar de Tour Hassan gelopen.
Op dinsdagochtend (of eigenlijk middag) begonnen de lessen. Wij begonnen om 14.00 met Marokkaans. Choumissa ging ongelooflijk snel door de stof heen, eerst vonden we het nogal snel gaan, maar nu ik m'n huiswerk af heb, geef ik haar groot gelijk. Het was allemaal nog best wel makkelijk.
Woensdag hebben we luistervaardigheid gehad van Choumissa en dat vonden we allemaal toch wel een beetje moeilijk. We kregen de intro van een journaal te horen en we moesten vertellen wat de hoofdpunten waren. We zijn alleen maar toegekomen aan de begroeting van de nieuwslezeres en het eerste hoofdpunt. Dus de rest is huiswerk :P
Gisteren heb ik mijn jongste gastzusje proberen te helpen met haar huiswerk Frans. Vanuit mijn kamer hier had ik al gehoord dat de ouders tegen haar aan het schreeuwen waren. Ik was naar de kamer toegelopen en m'n mama Karima had gevraagd of ik m'n zusje wilde helpen met Duits, maar dat ze nu nog met Frans bezig was. Het viel mij op dat Zubida (als ik het verkeerd heb geschreven hoor ik het wel) soms moeite had om woorden te lezen. Elke keer als ze een woord niet goed las, werd er geschreeuwd. Ook toen ik inmiddels aan m'n avondeten toe was en Zubida nog steeds aan het ploeteren op haar huiswerk Frans. Dus dan komt in mij de vraag op: hoe wordt er hier in Marokko omgegaan met dyslexie? Daar ga ik nog eens naar informeren bij een docent van me. En misschien Zubida helpen (als ik weet hoe).

En dan zijn we aangekomen bij vandaag. We hadden van 9-11 leesvaardigheid en we kregen van Yelins (de docent) een horoscoop voorgeschoteld. Als grapje zei hij: vat dit samen over 2 minuten. Als het Nederlands was geweest, hadden we het nog kunnen doen, maar Arabisch... oei dat is wel een dingetje hoor. We mogen al blij zijn als we 4 woorden per sterrenbeeld kenden.
Daarna heb ik met Sharifa tot een uur of 15.45 huiswerk zitten maken op het NIMAR.

Aankomend weekend hebben we team building met de hele groep Nederlanders. En dan slapen we een nacht in de herberg hier in Rabat. Allemaal teambuilding activiteiten doen met z'n allen dus. Ik heb er in elk geval zin in. Jullie horen er na het weekend meer over.

Voor nu laat ik het erbij en met het punt over dyslexie keer ik zeker terug.

Tot de volgende keer!

xx Heleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Heleen

Actief sinds 13 Juni 2012
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 16245

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 30 Juni 2013

4.5 maand naar school in Marokko

23 Juli 2012 - 18 Augustus 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: